Saturday, February 11, 2012

Patinarea argintului

            Există nenumărate modalități prin care bijutierii aleg să orneze un obiect din argint. Bijuteriile pot avea pietre, argintul poate fi tras în fire, poate fi împletit sau turnat în diverse forme ingenioase, însă, poate de asemenea să fie gravat. În special pentru acest ultim procedeu, se apelează adesea la procesul de patinare.
            Ce înseamnă patinarea? Este un proces chimic prin care argintul este antichizat, mai precis, suprafața argintului își schimbă culoarea de la nuanța alb-argintie a argintului nou, curat, într-o nuanță foarte închisă la culoare, neagră.
Bijuteriile din argint pot fi înfrumusețate astfel prin scoaterea în evidență a anumitor porțiuni, datorită contrastului puternic dintre argintiu și negru.
            Există o diferență foarte clară între argintul care se oxidează (se „pătează”) în timp datorită nepurtării (amintiți-vă de filmele în care, la casele mari, servitoarele erau nevoite să lustruiască ore în șir tacâmurile din argint în așteptarea unor oaspeți importanți) și patinarea intenționată a argintului. În timp ce în primul caz argintul se acoperă integral, în mod natural, cu un strat gălbui-maroniu, mat, făcând bijuteria să pară murdară, în cazul patinării, argintul își păstrează strălucirea aceea alb-argintie, de bijuterie nouă, obiectul având doar anumite nervuri sau detalii trasate în nuanțe de negru.
            Iată câteva imagini care stabilesc clar diferența:
O lingură din argint curată versus o lingură din argint oxidată.

O pereche de cercei din argint simplu (adică nesupus niciunui procedeu chimic) versus argint patinat.
            Întotdeauna mi-au plăcut obiectele care au o istorie în spate, așa că am fost atrasă de bijuteriile vechi, de genul celor care se găsesc prin anticariate sau prin cutiile de bijuterii ale bunicilor. În același timp, îmi plac foarte mult bijuteriile filigranate, ștanțate, inscripționate și cu tot felul de detalii deosebit de amănunțite.
            După ce am curățat singură într-o zi mai multe bijuterii de argint, am făcut greșeala să supun procedurii de curățare a argintului și o pereche de cercei din argint patinat. Rezultatul a fost dezastruos! Din perechea mea preferată de cercei căreia voiam doar să îi șterg stratul inestetic gălbui de oxidare, m-am trezit cu o pereche de cercei din argint complet lucioși, fără niciun detaliu deosebit și cu orice urmă de contrast negru complet ștearsă. Mi-am distrus singură cerceii cei mai dragi.
            Dezamăgită, am început o muncă de detectiv pe Google, în urma căreia am descoperit pe site-urile americane o substanță chimică denumită „liver of sulfur” pe care persoanele pasionate de crearea bijuteriilor handmade o foloseau cu succes în scopul patinării. Bine, și eu de unde să o iau? Costă aproximativ 20 de dolari, plus transportul… ajung la un preț ridicol pentru o cantitate mult prea mare pentru o biată pereche de cercei. 
            Am mutat atunci căutarea pe meleagurile autohtone, unde am căutat acest „ficat de sulf” (sau pucioasă), fără însă a găsi vreun magazin care să comercializeze această substanță magică la noi. Veți găsi nenumărate rețete pentru a prepara acest amestec în casă, însă vorbim de substanțe deosebit de toxice cu care chiar nu cred că e cazul să se joace lumea prin bucătărie!
            După ce am citit tot ce se putea citi din rezultatele de pe Google din România (inclusiv site-uri de numismatică), am dat peste întrebările mai multor persoane care doreau să afle… fix opusul a ceea ce mă interesa pe mine. Mai precis, lor li se înnegriseră bijuteriile și doreau să le facă strălucitoare din nou! Am întâlnit mai multe întrebări de genul acesta pe diverse forumuri, însă am dat peste un numitor comun. Toate aceste persoane se plângeau de faptul că bijuteriile li s-au înnegrit după ce au fost în vacanță la faimoasele izvoare cu sulf din România. Alții se plângeau că au urmat tratamente recomandate de dermatolog, în cadrul cărora s-au spălat cu săpun cu sulf, care le-a înnegrit bijuteriile.
            În momentul acela mi-am dat seama că mie îmi trebuia exact ceea ce le-a „făcut rău” bijuteriilor lor, adică sulful! Mi-am amintit că îmi cumpărasem cu puțin timp în urmă un șampon englezesc anti-mătreață din farmacie, pe bază de sulf, așa că am început experimentul. Țin să precizez că pe eticheta șamponului chiar era recomandat să îți dai jos toate bijuteriile înainte de a folosi produsul, fără a specifica exact de ce.
            Am luat unul dintre cerceii odios de strălucitori, am pus o picătură din șamponul cu sulf pe vârful degetului și am întins-o cu atenție pe toată suprafața cercelului care doream să fie patinată. Am fost atentă să nu acopăr și spatele cercelului, fiindcă acesta nu avea niciun model și am dorit să își păstreze nuanța aceea alb-argintie specifică argintului nou, curat.
Am lăsat cercelul în baie de la orele 21:00 până când m-am trezit pentru a mă pregăti să plec la serviciu, la 6:30 a doua zi de dimineață.
            Rezultatul? Incredibil! Era exact ceea ce căutasem luni în șir și nu reușisem să obțin prin niciun alt procedeu încercat în casă (încercasem chiar să folosesc un marker negru – obținând astfel o bijuterie pe care părea că se jucase un copil de doi ani cu carioca).
            Iată imaginea cercelului pe care am reușit să îl patinez cu ajutorul sulfului (stânga) și perechea lui rămasă fără patină (dreapta). Cred că se vede clar cât de urât arată cercelul din dreapta cu un model superb de aripă, însă alb, strălucitor, aproape kitschos prin atâta luciu, față de cercelul din stânga căruia patina îi scoate în evidență fiecare nervură a penelor din aripă.
 
Sper că v-am convins de rezultate și că, dacă va mai căuta cineva modalități de patinare a argintului în casă, va știi de acum înainte cum să procedeze!

Ideea este simplă: căutați orice produs pe bază de sulf pe care îl aveți prin casă (săpun, șampon etc.) sau mergeți la farmacie și cereți cel mai ieftin produs pe bază de sulf pe care îl puteți găsi (nu are sens să investiți în produse scumpe dacă le cumpărați doar în scopul patinării argintului), formați o pastă, de exemplu prin umezirea săpunului cu apă, iar apoi aplicați această pastă cu vârful degetului, cu o periuță veche sau cu o cârpă, acoperind strict porțiunea bijuteriei pe care doriți să o patinați.
Dacă vreți să faceți o probă cu o bijuterie formată dintr-un set (de exemplu doar unul dintre cei doi cercei), notați-vă perioada în care ați lăsat sulful să acționeze asupra primei bijuterii, pentru a obține aceeași nuanță și pentru celălalt obiect, dacă ați fost mulțumită de rezultatul obținut în cazul primei bijuterii. Eu am lăsat primul cercel între 21:00 – 6:30, iar după ce mi-a plăcut cum a ieșit, am procedat la fel și cu perechea lui, lăsându-l acoperit cu șamponul pe bază de sulf între aceleași ore, în seara următoare.

Vă voi prezenta în postările următoare modalitățile de curățare a argintului (în funcție de tipul bijuteriei de argint, pentru a nu face și voi prostii, ca mine!) și voi face și o recenzie a șamponului cu sulf despre care vă spuneam (de data asta, nu în scop de agent de patinare :) - editare ulterioară: recenzia este disponibilă aici).

Pentru întrebări sau orice alte nelămuriri, nu ezitați să îmi lăsați un comentariu.

17 comments:

  1. Excelent material,excelenta prezentare. Felicitari pentru tinuta impecabila a prezentarii! Caut retete de patinare a cuprului, la fel de simple ca si ale tale.Daca ai ceva experienta in domeniu,te rog sa postezi.
    Multumesc!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am deschis blogul în urmă cu un an și cred că, treptat, lipsa feedback-ului mi-a descurajat elanul inițial. E primul comentariu pe care îl primesc și țin să îți mulțumesc pentru reacția pozitivă! :) Mă bucur că am reușit să fiu suficient de explicită și, sper eu, utilă în articolele pe care le-am scris.
      Din păcate, nu știu cum anume se patinează cuprul. Am cumpărat recent o bijuterie steampunk din cupru și am întrebat autoarea piesei (fiind vorba despre o bijuterie handmade) despre procedeul patinării, însă pur și simplu a refuzat să îmi spună... Nu am înțeles reacția, mai ales că era clar că o întrebam pentru uzul personal și nu pentru că aveam de gând să îi fur afacerea și să îmi deschid o fabrică de patinat cuprul acasă... Mie chiar îmi face plăcere să ajut și pe alții atunci când descopăr ceva, dar se pare că nu toată lumea gândește la fel.

      Dacă voi afla vreodată răspunsul (și pe mine mă interesează!), voi scrie un articol, cu siguranță, și te voi contacta.

      Mulțumesc din nou pentru cuvintele frumoase! :)

      Delete
    2. Bună ziua... mă scuzaţi că mă bag aşa din senin în discuţie... dar cred că vă pot ajuta cu o informaţie: sulful are acelaşi efect de oxidare asupra cuprului ca şi asupra argintului. Singurele diferenţe sunt: cuprul se oxidează mult mai uşor şi mult mai repede decât argintul (eu folosesc "liver of sulfur"/pucioasă pentru ambele, şi la aceeaşi cantitate de gel sulfuric, cuprul se patinează în câteva secunde, în timp ce argintul în câteva zeci de secunde. În plus, cuprul se oxidează şi în apaă călduţă, în timp ce argintul are nevoie de apă fierbinte pentru accelerarea procesului. O altă diferenţă este culoarea obşinută: argintul devine gri închis, cuprul brun-ciocolaţiu închis. Dacă în România chiar nu se găseşte pucioasă, săpunul/şamponul cu sulf poate fi a o soluţie şi pentru bijuteriile de cupru. Aţi încercat metoda cu ou fiert? Am auzit că e foarte eficace, deşi eu n-am încercat-o deocamdată.

      Delete
    3. Mulțumesc pentru informație! Chiar e util răspunsul (atât pentru mine, cât și pentru cititorii care au întrebat) și am încredere în indicațiile date, ținând cont că vi-am admirat bijuteriile pe care le creați. :)

      Am auzit și eu despre oul fiert, însă, fiindcă nu am pus în practică metoda, prefer să scriu pe blog doar despre procedeele pe care le-am încercat chiar eu, pentru a fi sigură că nu propag mituri sau legende urbane.

      Apreciez indicațiile oferite! :)

      Delete
    4. Cu cea mai mare placere :) Ma bucur foarte mult daca v-am putut fi de folos. Si va multumesc si eu pentru cuvintele cuvintele de apreciere. :)

      Delete
  2. Multumesc, foarte utile informatiile. Si eu vreau sa patinez niste monede de argint. Excelent. Mai auzisem de la cineva de clor, nu am probat inca.
    O zi buna iti doresc,
    Alexandru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mă bucur dacă pot fi de folos! :)
      Trebuie să recunosc că nu mă pricep la numismatică, dar știu că ideea intervenirii sub orice formă asupra stării unei monede vechi (în general era vorba despre curățare, dar cred că și patinarea ar intra în aceeași categorie) stârnește adevărate controverse în domeniu. Ai grijă, sper că știi ce faci! Nu de alta, dar nu aș vrea să te îndemn să faci ceva care să scadă valoarea monedelor tale.

      Cât despre clor… este una din încercările eșuate la care am supus mai sus numita pereche de cercei până când am reușit în sfârșit să obțin rezultatul dorit cu sulful. Deci, în cazul meu nu a funcționat.

      Mulțumesc frumos pentru comentariu și sper să te bucuri de monede exact în starea în care vrei să le ai!

      Delete
  3. Multam ! O informatie care imi este de mare folos . Doresc sa argintez mai multe obiecte vechi si apoi sa le aduc inapoi aspectul tangent altor timpuri ! Asa cum bicarbonatul de sodiu este cel mai bun remediu pt.curatarea obiectelor de argint cred din spusele tale ca sulful reprezinta opusul celor care cauta stralucirea . Bun post , buna idee !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sună minunat ceea ce vrei tu să faci! Îmi plac mult obiectele care ne duc cu gândul la alte timpuri, așa că sper că vei reuși să obții efectul dorit. Din experiența mea, nu văd de ce nu ar merge... Mulțumesc pentru comentariu și pentru aprecieri!

      Delete
  4. Este intr-adevar o informatie forte interesanta si utila! Multumim pentru share! :)
    Laura

    ReplyDelete
  5. Mulţumesc pentru că m-ai citit şi pentru feedback! Sharing is caring! ;)

    ReplyDelete
  6. Multumesc. Frumos, La obiect, convingator. Am sa caut produse pe baza de sulf. Am o bratara tot in forma de pana care ar arata super platinata...acum parca e prea stralucitoare. E hand made :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uf, am o adevărată obsesie şi, în acelaşi timp, şi o colecţie de bijuterii în formă de pană. Şi mă bucur să aud că nu doar mie mi se par lucrurile noi... prea strălucitoare. ;) Pun pariu că brăţara ta e tare frumoasă! Sper că o să îţi placă şi mai mult după patinare. Mulţumesc frumos pentru comentariu!

      Delete
  7. Buna, am o carte care se numeste: PREPARATI SINGURI de Dan I. Seracu
    si exista careva retete:

    Patinarea argintului
    1)
    Se scufunda obiectul intr-o solutie de sulfura de potasiu 0,5%
    si carbonat de amoniu 1%

    pana se obtine nuanta dorita dupa care se spala si se usuca.

    2)
    Se amesteca cantitati egale de clorura de fier si hidroxid de sodiu
    si se scufunda obiectul alaturi de o bucata de zinc.
    Patina apare in 10-20 de secunde.

    Patinarea cuprului:

    1)
    Se prepara o pasta din: 20 p azotat de cupru
    20 p clorura de zinc
    60 p apa
    se amesteca omogen iar cu aceasta pasta se acopera obiectul
    iar dupa uscare se spala si se lasa sa se usuce la aer.

    2)

    Se umezeste suprafata obiectului cu o solutie de: 20 g/l acetat de cupru
    20 g/l clorura de amoniu
    20 ml/l acid acetic
    Dupa care se lasa la uscat, operatia se repeta de 5-6 ori

    Patina aliajelor de cupru ex. (alama)

    pentru patinarea aliajelor de cupru se folosesc :

    100 p apa
    5 p clorura de amoniu
    15 p tartrat de potasiu
    20 p clorura de sodiu
    25 p azotat de cupru.

    Patinarea brozului:

    Se freaca bucata de bronz cu o solutie (prima solutie)
    din
    6% azotat de cupru si 2% clorura de sodiu (ambele componente in aceias solutie)
    apoi se scufunda in a doua solutie formata din:

    10 p bicromat de potasiu si 50 p clorura de amoniu dizolvata in 940 p otet
    otet = (acid acetic) dupa care se freaca cu o perie.

    ReplyDelete
  8. Acest metal este un aliaj maleabil, din Epoca Bronzului, care are un punct foarte jos de topire fata de alte metale, este format din cupru, bijuterii din argint

    ReplyDelete
  9. Minunat! Exact asa am patit eu cu un inel de argint patinat. Am vrut sa-l fac mai... "frumos", iar rezultatul a fost un inel alb-bronz, pe care gravura pare sa se dizolve. Pe pielea mea se vede incredibil de urit! Am sperat ca purtindu-l zi de zi se va innegri natural. Imi voi cumpara de la farmacie un sapun cu sulf... de-o mai exista. Multumesc ptr informatia extrem de pretioasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uf, îmi pare rău că ai păţit-o şi tu. :(
      Săpunul şi alte produse cu sulf sunt, de fapt, comune în farmacii, aşa că nu cred că îţi va fi greu să le găseşti.
      Să îmi spui dacă reuşeşti să faci inelul „purtabil” până la urmă. Succes! :)

      Delete